Naše značka, vaše značka – vyřizuje Štruncová
„Buďte zdráv, pane faráři!“
„Až na věky, doktore.“
„Pěkně nám to dnes připaluje. Hurych a synové, parní mlýny.“
„Není divu, vždyť máme červenec. Tanvald, Lipová 13.“
„Jakou jste měl účast na mši?“
„Ale šlo to. Jen se mi tam všichni v lavicích vrtěli, drbali a ošívali. Zdá se, že se to vaše očkování pěkně ujímá.“
„A jak se to – naše značka, vaše značka – ujalo vám?“
„Nemůžu si stěžovat. Svědí to jako čert. Vyřizuje Štruncová.“
Tento citát jsem si prostě nemohl nevypůjčit. Cimrmani tam sice nepoužívají slovo značka ve významu, o kterém chci psát já, ale zrovna jejich značka se mi velmi hodí do krámu:-)
Naše moderní doba je rychlá a stručná a kdo v ní chce být vidět, musí zaujmout na první pohled. A právě k tomu slouží značka. Možná si myslíte, že značka je jen pro velké firmy a velké hvězdy. I já jsem si to myslel, zvlášť jako introvert, který obvykle vůbec nechce být vidět. Jenže člověk míní – a pak vidí, že svůj názor musí změnit.
Představte si, že už jste přišli na to, co vás baví, co chcete dělat a co chcete dávat druhým lidem. Ale lidi kolem vás to ještě neví. A nebudou to vědět, dokud jim to nějak neřeknete. A právě k tomu slouží něco, o čem si dost možná myslíte, že to vůbec nepotřebujete, a to je budování značky.
Budování značky neznamená jen to, že si necháte vymyslet nějaké super (a drahé) logo a zaplatíte si reklamu v televizi nebo billboard u dálnice. Budování značky má mnoho podob a nejvíc ze všeho je o tom, abyste si jasně definovali, co vlastně světu chcete nabízet – a pak mu to stejně jasně komunikovali všude tam, kam přijdete.
Já jsem si kdysi stanovil, že budu lidi inspirovat a pomáhat jim žít čím dál víc život naplno bez kompromisů. Součástí toho bylo nejprve mé vlastní vzdělávání. A pak začít pomáhat v malém. Třeba osobním koučinkem. Pak přišly další drobné až banální krůčky: Založení projektové facebookové stránky a pravidelná příprava příspěvků. Zakoupení domény pro projekt. A u toho jsem o tom, co dělám a co chci dělat, mluvil se všemi, které jsem potkal.
Až jsem také potkal Sofii, které se to líbilo, že to velmi zapadá i do jejího konceptu a že bychom mohli spolupracovat. A mně se zase líbila její značka Cyklická žena®, protože zapadala do mého konceptu, a tak jsme opravdu spolupracovat začali.
A tak se z téměř neznámého ajťáka pomalu začala stávat čím dál známější značka.
Přišly další momenty na cestě jejího budování: můj první e-book, moje osobní webová prezentace, moje první video, moje druhé video, moje první vystoupení v rozhlase… Drobný krůček za krůčkem. Ze zpětného pohledu nic velkého, ani nemožného v podstatě pro kohokoliv.
Jako Lord a šedá eminence v pozadí jsem přitom pomáhal a pomáhám budovat značku Cyklická žena®. A jak postupně vznikaly další nové projekty, dostával jsem se víc a víc do popředí a moje jméno začalo být mnohem známější.
Co mi to přineslo?
Hlavně to, že díky tomu, jak moje značka roste, můžu líp plnit to, co jsem si předsevzal – pomáhat ještě více lidem žít život naplno bez kompromisů. Součástí tohoto proudu je i kniha, kterou jsme se Sofií napsali a vydali a která se jmenuje Návod na ženy. A Návod na ženy je tak další produktová značka a zároveň střípek v budování mé osobné značky.
Za tím vším nebyly ani velké peníze, ani obrovské skoky, ale úplně drobné a malinké a každodenní krůčky a ochota udělat kroky do neznáma a učit se nové věci. A taky přijímání toho, co mi přicházelo do cesty – i když některé věci pro mě představovaly silné vykročení z mé komfortní zóny.
Nejvíc mě ovšem pobavil můj kamarád fyzioterapeut, když jsem za ním nedávno poslal na konzultaci Sofii. „Co dělá Erik?“ ptal se, protože jsme se už nějakou dobu neviděli. „Cože? On před třičtvrtě rokem opustil zaměstnání v IT a dneska už má vydanou knížku? A živí se vůbec ještě těmi počítači?“ Sofie prý mumlala něco o tom, že jí občas něco pošteluju na jejím Macu, a že se taky věnuju těm online podnikatelským softwarům, takže jo, i počítači se ještě pořád živím i když úplně jinak než dřív.
Ano, i tohle je možné. Po malých krocích dojdete překvapivě rychle tam, kde chcete být. A nezáleží na tom, kde konkrétně to přesně je. Ani částečně nebo kompletně změnit obor není takový problém, jak se na první pohled možná zdá.
Jedinečnou věcí ve vašem životě jste totiž vy sami. Jste totiž značkou, ať děláte cokoliv. Vaše vlastní jméno je první značkou, kterou ve vašem životě budujete a zrovna tou nejdůležitější. Osobní značkou. A budujete jí, aniž si to uvědomujete, prostě vším tím, co děláte. Pamatujte na to, protože vaše aktivity přímo ovlivňují, jaká ta vaše značka vlastně bude.
Nebojte se budování svojí značky. Není to nic, co byste nezvládli. Stejně to už léta děláte, tak proč to nezačít dělat o něco lépe, tedy vědomě? A není to nic, co byste měli odmítat nebo se toho bát. Dovede vás to tam, kde chcete být, k lidem, kterým chcete pomáhat a být jim užiteční. A nebojte se přitom spolupracovat s druhými na budování jejich značek, protože oni pak budou zase pomáhat budovat tu vaši.
A pokud se chcete ještě víc inspirovat a zároveň pobavit, pusťte si toto video.